LUCIFER EN EVA

Dit deel opent met scènes uit SAMSTAG, de dag gedomineerd door Lucifer als derde hoofdrolspeler.


Menselijke genen

Lucifers muzikale DNA vertoont met een formel van slechts elf tonen een duidelijk tekort. Dit drijft hem om vervulling te zoeken in zijn strijd met Michael. Of zich met Eva te verenigen wier formel van twaalf tonen de ideale menselijke genen omvat.

Sprookjesachtig slagwerk
Na een fanfare speelt zich een vreemd ritueel af in KATHINKA’S GESANG. Een fluitiste in katachtige verschijning speelt een requiem voor Lucifer met een reeks oefeningen om diens geest te bevrijden van zijn lichamelijk omhulsel. Zij wordt begeleid door gebeier van klokken en sprookjesachtig slagwerk. Lucifer blijkt evenwel nog niet echt gestorven en verschijnt als monsterlijke grimas, uitgevoerd door een tachtigkoppig orkest. Uitgedaagd door stertrompetter Michael, vindt een eerste confrontatie plaats. Daarna verandert de sfeer totaal en is het podium aan Eva met drie scènes uit MONTAG. Haar rol als schepper van leven wordt belicht omringd als ze is door jonge meiden en kinderen. In een drievoudige verschijning met haar attributen van vrouwelijkheid mag ze haar aantrekkingskracht illustreren. Een schelm van een fluitist ontvoert daarna de kinderen die Eva heeft voortgebracht.